vrijdag 11 februari 2011

Retail 2011 !

De detailhandel lijkt aardig door de crisis van de laatste jaren heen te komen, alhoewel de onzekerheid troef is en bestedingen onder druk blijven staan. De online bestedingen nemen steeds grotere vormen aan en zijn niet meer weg te denken uit het bestedingspatroon van de moderne consument. Daarmee staat bij gelijkblijvende of licht dalende detailhandelsomzetten, de omzet in de fysieke detailhandel nog extra onder druk !

‘Worst’ practice
 
Typerend voor het retaillandschap in 2011 zijn:
  • een ‘best-practice/benchmark syndroom dat de focus op ongrijpbare marktleiders zet i.p.v. interne innovatie en creativiteit
  • MBO’s, overnames en private equity leggen nadruk op korte termijn successen, maar hollen op lange termijn ondernemingsprocessen uit
  • productdevelopment van producten & services in de retailindustrie komen uitsluitend tot stand door continue monitoring / bijsturen en consistent beleid, niet door copy/paste gedrag

‘Best’ practice
 
Maar er zijn ook positieve ontwikkelingen:
  • professionele samenwerkingsvormen zoals franchise en shop-in-shop winnen terrein
  • supply chain oplossingen brengen leadtimes terug en verhogen reactiesnelheid op verkopen
  • Multi-channel toepassingen worden steeds sterker en succesvoller.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten