Het is weer zover de kopersveldslag van het jaar is begonnen. De Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Geregisseerde koopgekte waarbij alles uit de kast wordt gehaald om de consument zijn zakken te laten omkeren.
Of toch niet? Die Dwaze dagen, dat was toch altijd in het najaar?
Drie Dwaze Dagen
Voorop gesteld: De Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf vind ik als winkelmens het absolute einde. Het is ultiem knap om jaar na jaar, jezelf te verbeteren en steeds hogere omzetten te realiseren. Alle marketingtools worden ingezet om dat succes te waarborgen. Ook de sfeerbeleving voor de klanten is optimaal geregisseerd en versterkt het hebbe-hebbe-hebbe syndroom dat latent in iedere consument aanwezig is. Dj’s, BN’ers, fanfarekorpsen bij de extra vroege openingen, politie die het verkeer regelt, extreme aanbiedingen over de ruggen van de leveranciers: het winkelpubliek wordt in alle staten gebracht!
Galeries Lafayette
Het begon allemaal midden jaren ’80, gekopieerd van het Franse Warenhuis LaFayette, waarmee de Bijenkorf een commerciële samenwerking heeft. Ik was toevallig in Parijs op de dag eind september voor die eerste memorabele ‘3 Jours de follies’. Ik begreep er helemaal niets van: met geel afgedekte bakken met goederen, overal schreeuwende gele banners en boorden. Klanten die wilden kopen wat er onder die gele vellen lag werden weggestuurd. Ik dacht: “ze zijn met recht gek geworden”.
De Bijenkorf begon kort daarop met haar DDD’ en. Eerst met 1 boekje met aanbiedingen, maar het bleek al snel dat de kopers in grote getale de eerste uren van de eerste dag de winkel besprongen en daarna de echte aanbiedingen uitverkocht waren, waardoor de andere dagen tegenvielen. Vandaar dat ze sindsdien iedere dag een andere serie aanbiedingen hebben met iedere dag een eigen boek vol aanbiedingen. Zo zijn ze ieder jaar verder het concept gaan uitdiepen met nieuwe vindingen, nieuwe trucs en de laatste marketing instrumenten. De laatste DDD begin oktober 2010 waren ze ook extreem succesvol met hun webshop en met gebruik van social media als twitter en facebook. Product development in de beste zin van het woord !
En ieder jaar lukte het ze weer het resultaat van het jaar daarvoor te verbeteren! Inmiddels is het succes van deze DDD’en voor het bedrijfsresultaat van de Bijenkorf van groot belang. In 3 dagen doen ze naar schatting ongeveer 5 % van hun jaaromzet !
maffe marathon
Maar dat is in het najaar. Nu zitten we precies een halfjaar later bij de start van het voorjaar. Al enkele jaren ontluikt er een nieuwe potentiële marketingmachine: de Maffe Marathon, geen geel maar fris voorjaarsgroen is de hoofdkleur. Ook nu weer zorgvuldig opgebouwde acties, waarbij de lessen van de dwaze najaarsdagen goed gebruikt worden. Aanbiedingen weliswaar nog steeds in 1 boekje, landelijke reclame nog niet in die uitzinnige overexposure van het najaar, maar ieder jaar komt het verder in de buurt van haar oudere zus.
En dan rijst de vraag: tot hoever gaat het incasseringsvermogen en prijsgekteperceptie van de gemiddelde klant? Wanneer denkt de klant: ik wil me wel gek laten maken, maar zo langzamerhand vind ik het wel genoeg geweest om me dmv een verzameling trucs mijn creditcard te laten plunderen. Vervolgens zou het zomaar kunnen gebeuren, dat daarmee de dwaze dagen ineens bij het publiek irritant en pre crisis commercieel ogen. Er hangt sowieso een andere sfeer boven de (retail)markt. Wat 2 jaar geleden nog stoer was: dure merken met aangepaste (en uitgeklede) modellen, kopen voor lage prijzen, is inmiddels opvallende nep. Jongeren hebben er in ieder geval veel minder mee!
Je kan ook doorslaan in commercieel winkel vernuft, dan wordt het een marathon die eindigt in verdwazing, of zoiets dergelijks!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten