Sourcing blijft zinvolle zoektocht
Container vervoerders verdubbelen prijzen. Consument steeds kritischer over verweg productielanden. Philips verplaatst productie van scheerapparaten weer terug naar Nederland. Deze krantenkoppen trokken afgelopen week mijn aandacht.
diaree aan negatieve ontwikkelingen
Oplopende grondstofprijzen, stijgende arbeidskosten in Azië, transportkosten die exploderen, twijfels over arbeidsomstandigheden in China en andere productielanden, en natuurlijk de Eurozwakte. Retailers, merken en wholesalers worstelen met deze diaree aan negatieve ontwikkelingen en uitdagingen om voor steeds scherpere prijzen, in een steeds harder concurrentieveld hun collecties te kunnen aanbieden en dan natuurlijk met opwaartse margedruk omdat de kosten van de eigen organisatie blijven groeien.
Ryanair in retail
En juist in de eigen retailmarkt stapelen de problemen zich ook op: teruglopende conjunctuur, sterk opkomende online verkoop en daar overheen nog eens een slecht najaarsseizoen.
Nieuwe spelers dienen zich aan. Primark verovert met grote overtuigingskracht de markt van mode en een breed scala aan aanverwante artikelen, zoals sport, schoenen, ondergoed en home-deco. Deze Ryanair onder de fashionretailers zet met zijn prijzen de wereld op zijn kop en is een concurrent voor de hele onderkant van de markt, van Zeeman t/m Miss Etam, van V&D t/m Perry Sport. Met hun ‘supermarkt-opslag’ verslaan ze iedereen. Wat Ryanair in de vliegbusiness forceerde, lijkt deze Ierse onderneming in de retailmarkt te flikken.
Verzin een list
Probeer hier maar eens chocola van te maken. Voor de echte basisprijzen en grote kwantiteiten is er weinig dat China kan verslaan. Maar de zoektocht breidt zich uit dieper China in en verder ook naar Vietnam, Laos, Cambodja en Bangladesh.
Kwantiteiten en volumes zijn leading. Continuïteit ook. Om deze markten te ontwikkelen en op te voeden is kennis, geduld en energie nodig. De grote ondernemingen ontkomen er niet aan hun avonturen in steeds minder ontwikkelde gebieden voort te zetten. Kleinere spelers doen er verstandig aan eens heel scherp te onderzoeken of er inmiddels dichterbij geen interessantere alternatieven zijn.
Sourcing strategie
Om de juiste sourcing strategie te kunnen uitwerken moet er professioneel een proces doorlopen worden.
- wat is de merkpositionering? Heeft het merk een mode-focus, een kwaliteitsfocus of een prijsfocus? Iedere keuze (kan verschillend per productgroep zijn) heeft zijn eigen karakteristieken mbt levertijden, type leveranciers, kwaliteit en type vervoer etc.
- definiëren van kostenfactoren. Landen en leveranciers moeten vergeleken worden. Monsterkosten, quality control, grondstofkosten, logistieke kosten etc.
- ook factoren die niet direct kosten gerelateerd zijn moeten bestudeerd en gewogen worden. Zoals specifieke branche-kennis, ethische en sociale normen, politieke stabiliteit en risico analyses mbt koersschommelingen, stakingen e.d.
- welke type productieondersteuning en condities past het beste bij bedrijf? Agenten, eigen kantoor, CMT (alleen uitbesteden van productie), FOB, C&F of zelfs misschien ex works? Voor de meeste retailers spelen er uiteenlopende systemen afhankelijk van volumes en beschikbare kennis. Agenten en eigen kantoren krijgen steeds meer verantwoordelijkheden toegeschoven, de kosten worden steeds meer ‘upstream’ gelegd. (overigens ook de voorraden)
- Landen en regio’s. Voor definitieve keuzes moet er verder gekeken worden dan prijs alleen. Lead times, betrouwbaarheid van levertijden, minimum kwantiteiten, technische kennis etc.
- nu is het moment aangebroken om een keuze van sourcing channel per productgroep te maken. Vervolgens moet er alles aan gedaan worden om de definitieve keuzes te faciliteren om het optimale eruit te halen. Systemen (en manieren van werken) moeten geïntegreerd worden etc.
- portfolio management van leveranciers: Werk in detail uit wat core-suppliers zijn en wat er van hen verwacht wordt en welke leveranciers daaromheen positie hebben. Een constant systeem van ‘Vendor-rating’ houdt de focus scherp. ‘10 % in- en out’ ieder jaar is een gezonde tactiek om inkopers en leveranciers scherp te houden.
niets mis met weloverwogen opportunisme
Het is duidelijk dat dit allemaal lange termijn focus vereist. Productiekanalen en –landen hebben hun eigen mogelijkheden en beperkingen die een opbouwtijd van tegenslagen en verliezen zullen typeren. Als dat een organisatie niet kan hebben dan zijn meer opportunistische keuzes noodzakelijk en moeten ‘verweg’ avonturen vermeden worden.
near-sourcing
Een zoektocht in Zuid en Zuid-Oost Europa en Noord Afrika kan interessante ervaringen opleveren. Bovenstaande strategische sourcing benadering kan dan onverwachte resultaten opleveren. Automatisering, geen koersproblematiek en dalende arbeidskosten gecombineerd met goedkopere transportkosten kan een aantrekkelijke mix en daarmee alternatief, blijken te zijn. Zelfs global retailers als Zara hebben een inkoop- en sourcing beleid met productie, afhankelijk van type product, over een groot aantal gebieden, maar Spanje is nog steeds cruciaal, ook als productieland. Hierbij speelt o.a. mode-reactie-snelheid een hoofdrol.
Nieuwe of juist oude regio’s kunnen verrassende nieuwe inzichten opleveren noodzakelijk in de dynamiek van retail in 2012 !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten