Laatste kans voor wie? Laatste kans voor de
boekwinkels
In het
voorpagina-artikel van 4 juli over het eventuele afschaffen van de vaste boekenprijs gaan de schrijvers ervan, helemaal voorbij aan de functie van de
distributie, de boekwinkels. Ook de 2 inmiddels gepubliceerde reacties op het artikel, staan vooral stil bij hun eigen business (uitgeven), maar laten de boekhandel in de kou staan.
Dat
uitgevers worden geprikkeld door bij vaste boekenprijzen ook minder populaire
boeken uit te geven, is één kant van het verhaal waar van alles van te vinden
is. Maar dat de meest natuurlijke distributievorm van die ‘minder populaire
titels’ de boekwinkel is, wordt helemaal vergeten. Hoe vindt de gemiddelde
boekenconsument zonder die weggesaneerde boekhandel straks haar weg naar deze
boeken. De functie van advies, ‘het rondneuzen’, het geïnspireerd raken door sfeer, breed
assortiment en beleving, gaat verloren in de online wereld. De supermarkten en
de ‘Actions’ van deze wereld gaan straks tegen dumpprijzen boeken verkopen en
dat is de finale doodklap voor de boekensector.
'jammer maar helaas'
Ik
hoor het u al zeggen: ‘jammer maar helaas: de marktwerking, tijden veranderen
nou eenmaal.’ Kan allemaal waar zijn. Maar wanneer het klopt (en dat denken wij
en ook de experts rondom de discussie over de vaste boekenprijs kennelijk) dat
een boek meer is dan een product, een commodity dat op de juiste plek, tegen de
scherpste prijs naar de consument moet gaan, dan is het van belang de functie
van de boekhandels niet te onderschatten. De maatschappelijke toegevoegde
waarde van boeken in de breedste zin van het woord kan niet onderschat worden. Literatuur
tref je nauwelijks aan in de top 20 stapels bij de bekende boeksupermarkten op
de stations ed, naast de kauwgom en de sigaretten. Als omloopsnelheid en volume
uitsluitend de criteria zijn, dan is het gedaan met literatuur, brede
assortimenten en unieke publicaties.
De
uitgeverijen hebben het lastig, maar kunnen zowel online als offline hun
publicaties verkopen. Bij boekwinkels is het natuurlijk anders. De ondergang
van Polare zit nog vers in ons geheugen, het publieke enthousiasme om dat niet
te laten gebeuren eveneens: via crowdfunding zijn in het hele land in korte
tijd enkele 100 duizenden euro’s opgehaald.
“…zowel economisch verhandelbare goederen als cultuurdragers..”
Boekwinkels
hebben inmiddels 1/3de van hun omzet zien wegvloeien naar online
kanalen. De verwachting is dat dat zal doorgroeien naar 50 %. Daarnaast zijn de
ontlezing en de crisis van de laatste jaren een belangrijke oorzaak van hun
terugvallende omzetten. De opkomst van e-readers/tablets hollen de fysieke
verkopen nog verder uit. Het is aan individuele ondernemers daar oplossingen voor te bedenken en die zijn er volop: on- en offline combineren, klanten
actief betrekken bij het reviewen en runnen van shop en assortiment,
activiteiten ontwikkelen en daarmee mensen naar de zaak trekken.
Daar
vragen wij dan ook geen aandacht voor, dat is inderdaad aan de markt en de
creativiteit van de ondernemer. Waar we wel aandacht voor vragen is de
opmerking van de Raad van Cultuur in het artikel: “…boeken zijn zowel
economisch verhandelbare goederen als cultuurdragers..”, en “…ontlezing kan op
termijn gevolgen hebben voor de competenties van bv docenten in een samenleving
waarin opleidingssucces en de opbrengsten van de kenniseconomie mede
afhankelijk zijn van leesvaardigheid.’
Van
belang is, en dat is ons pleidooi, dat ook de functie van de fysieke boekhandel
als ultiem distributiekanaal van ‘cultuurdragers’, naast de ‘economisch
verhandelbare goederen’, in de discussie over die vaste boekenprijs wordt
meegenomen. Het afschaffen van die vaste
boekenprijs is een zoveelste dreun voor vele zelfstandige detaillisten,
die zich, ondanks de problemen, nu nog kunnen onderscheiden in onze
binnensteden en waar de ‘crowd’ toch kennelijk van gecharmeerd is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten