Minder
bekend buiten de regio, maar wereldberoemd in de regio rondom Veghel, BEK
boeken. Een groot en sfeervol pand met een grote verzameling aan boeken,
tijdschriften, kantoorartikelen, luxe pennen en lederwaren, houten
kinderspeelgoed en een grote professionele afdeling met schildersattributen, in
het centrum van de plaats, met een eigen parkeerterrein. BEK boeken, een
verborgen Brabantse parel, in die lastige boekenmarkt, heeft ineens zicht op
een nieuwe fonkelende toekomst.
niche markt in een kleine stad:
een lastige mix!
In de
zomer werd ik benaderd door de bedrijfsleidster van de zaak met het verzoek of
ik haar kon helpen bij het managen van de zaak waar ze enkele maanden ervoor
was gestart en het nadenken over de toekomst van het bedrijf. Een begrip in de
regio, maar met sterk teruglopende omzetten in een stad waar de leegstand
toeneemt en steeds meer klanten wegvloeien naar andere steden in de regio. Dat
de boekenmarkt het zwaar heeft is inmiddels bij een groot publiek bekend,
helemaal na de publiciteit rondom ondergang en wederopstanding van Polare.
Vooral regionale boekhandelaren hebben het zwaar omdat ze het moeten hebben van
hun assortiment tegenover het geweld van de ‘snelle jongens’ met de top zoveel
stapels op traffic locaties. Boeken lezen wordt steeds minder vanzelfsprekend,
vooral bij de jongere doelgroepen. E-books,internet (inmiddels 1/3de
van de boekenomzet), crisis, wegvallen van schoolboeken: kortom vlek-op-vlek !
commercie een vies woord
Probeer
in deze markt maar iets origineels te bedenken. En dat is toch gelukt.
Allereerst
hebben we moeten vaststellen dat bij veel eigenaren van boekhandels het woord
commercie een vieze lading heeft. Boeken verkopen is een roeping, een uit de
hand gelopen hobby! Het professioneel runnen van een retailbedrijf heeft daar vaak
weinig mee te maken. Activiteiten ontplooien, zichtbaar worden en assertief
inspelen op markt en concurrentie, dat zit hen niet in het bloed. Dus daar
zaten de eerste mogelijkheden: actief zijn, mensen prikkelen naar de zaak te
komen en rondom allerlei onderwerpen iets organiseren en laten beleven.
wake-up call
Voor de
aandeelhouders, die op afstand bij de zaak betrokken waren, was het een eye-openener
om de zaak eens scherp doorgelicht te zien: waar staan we, wat zijn de
voorspellingen voor de nabije toekomst, wat moeten we doen om het lek te
dichten en hoeveel gaat dat kosten ? Die duidelijkheid hebben we scherp kunnen
presenteren: Ja het gaat slecht, zelfs slechter dan de markt, Ja er zal nog
meer geld bij moeten en Ja er zijn wel degelijk kansen. Dat kan alleen maar met
een professionele aanpak en professionele tools, zoals betrouwbare
managementinformatie, budgetteringssysteem etc. En een professioneel team die
het moet kunnen uitvoeren.
het is niks en het wordt niks !
Een
van de adviseurs van het bedrijf was de bekende ondernemer Abel Slippens, voormalig
topman van Sligro. Kritisch heeft hij het proces gevolgd en getoets op zijn eigen
zoektocht naar oplossingen voor de zaak in het verleden. Hij liet constant zijn
ongezouten mening horen: het was niks, het is niks en het wordt niks. En de
familie had weinig reden om aan zijn woorden te twijfelen. Waarschijnlijk
speelde de ondergang van Siebel, waar hij als aandeelhouder nauw bij betrokken
was, een rol in zijn defaitistische houding.
volslagen verrast
Het
plan heeft zijn effect niet gemist. De familie kon op basis van harde feiten
beoordelen hoe de zaak er voor stond, wat de potentie was en de kosten
verbonden aan het realiseren van de ‘turn-around’. Onverwacht effect was dat
Abel Slippens kennelijk door kreeg dat er wel degelijk kansen waren met de
formule en het een experiment waard is! Volslagen verrast kreeg ik vorige week
het bericht van de enthousiaste manager dat de zaak wordt overgenomen en
belangrijke onderdelen van mijn plan worden gerealiseerd. Ik durf het een groot
succes te noemen in deze markt en branche een boekwinkel in een kleine plaats
met maar 36.000 inwoners verkocht te krijgen: in impuls voor de stad en regio!
Lessons learned
- er is wel degelijk een toekomst voor actieve (retail)ondernemers
met een scherpe geest gericht op de nieuwe ontwikkelingen, ondernemerschap
en een goed plan,
- doorlopende activiteitenstroom, creativiteit
en passie worden beloond,
- het loont de moeite te investeren in externe
denkkracht,
- het loopt altijd anders dan je verwacht !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten