maandag 23 mei 2011

Spaanse Ontwerpster gaat Global

retaildroom
Er zijn van die projecten waar je alleen maar van droomt als retailmens met extra focus op mode. 4 weken geleden werd ik gebeld door een relatie actief in de hele wereld, en dan vooral de Spaanstalige. Via Panama komt hij terecht bij een Spaanse mevrouw, directeur van een grote bank-verzekeraar, die op zoek is naar een retailspecialist die een succesvol Spaans haute couture ontwerpster kan helpen ‘global’ te gaan. Er is ruim 10 jaar internationaal gewerkt aan product en naam, nu is het moment om de sprong voorwaarts te maken. Essentie van de opdracht: het bedrijf professionaliseren, extern geld ophalen om daarmee het merk uit te bouwen, flagshipstores openen in de luxe centra van de wereld (New-York, Tokyo, Hongkong, Dubai etc.), ‘you name it, they want it’ !  Een volwassen jongenshart gaat er sneller van kloppen.

Zara en Mango

Spanje timmert op modegebied de laatste decennia stevig aan de weg. Met formules als Zara en Mango veroveren ze de wereld in hoog tempo. De mix: Zuid-Europese smaak en sfeer, snelle respons op modeontwikkelingen en scherpe prijzen, heeft de traditionele retailwereld onderuit gehaald en de trend gezet zowel letterlijk als figuurlijk. Met name Zara, die nog een gedeelte in Spanje produceert, weet de sterke elementen van de globalisering te koppelen aan de voordelen van sterk design en dichtbij produceren, een businessmodel waarvan niemand het voor mogelijk had gehouden dat het (nog) kon werken.

luxe markt
De (mode) markt in het luxe segment loopt (weer) als een speer. Ondanks de crisis neemt het aantal (super)rijken weer exponentieel toe, vooral in de opkomende markten. Juist daar is men extra gevoelig voor luxe merken, waarmee je je rijkdom kunt etaleren, zonder zelf veel smaak mee te brengen. Vanwege de grote Spaanse invloed in een flink deel van de wereld, is de potentie dan ook groot. Zelfs in de VS is er een enorme Spaanstalige minderheid. In menig hotel in New-York spreekt het personeel Spaans om de rijke latino’s op hun luxe wenken te kunnen bedienen.

Morgen ga ik op reis naar Madrid en het allemaal beleven en meemaken. Klinkt natuurlijk allemaal super, maar de praktijk zal toch wat weerbarstiger zijn, is mijn verwachting en ervaring. Winkels openen in New-York, waar ik 500 meter verwijdert was van de plek waar  John Lennon werd vermoord en Hong Kong, waar ik 3 jaar heb gewoond, klinkt sexy, maar daar vervolgens ook geld verdienen is different cook. Maar… ik borrel van de ideeën, wie weet. Eerst maar eens zien of er een persoonlijke klik is met de ontwerpster en haar team.

Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten