dinsdag 5 februari 2019

Maastricht, een winkelparadijs?

De stad waarin ik al weer een hele tijd woon, verdient de ene retailprijs na de andere. Is dat wel goed voor de stad?

Natuurlijk is Maastricht een heerlijke stad. 'Een beetje buitenland' hoor ik mijn 'fellow-randstedelingen' zeggen. Een bourgondische stad met echte service en een chique sfeer.
Dat ga ik allemaal niet ontkennen. Maar het is geen ambitieuze stad, durf ik te beweren. En het is een stad die graag teert op zijn zorgvuldig opgebouwde boven omschreven imago.

Overschat
Uit onderzoek blijkt: Als je een willekeurige bezoeker vraagt hoeveel mensen men denkt dat er in Maastricht wonen, dan schat men snel 200 à 250.000 inwoners. De leeftijd van de universiteit wordt op 300 jaar geschat. De realiteit is dat de stad ca. 125.000 inwoners heeft en de universiteit pas ongeveer 45 jaar oud is.
Mooi, zullen city-marketeers zeggen, 'lekker houwen zo!' En gelijk hebben ze. Of toch niet?
Zeker, het is mooi meegenomen zo'n positief imago, maar je moet het wel onderhouden, het liefst versterken. Je moet innoveren en verbeteren.

Ja, dit beeld kent heel Nederland inmiddels wel (Grote Staat)

Horeca 
Net als in andere sexy steden, is de horeca booming. Hotel(plannen) schieten als paddenstoelen uit de grond, AirBNB is ook hier sterk in opkomst en veel winkelleegstand wordt met horeca gevuld. Nog los van de bezwaren die dit voor bewoners met zich meebrengt, dreigen ook hier dezelfde uitwassen als bv in Amsterdam. Alleen speelt hierbij dat Maastricht maar een relatief kleine stad is met een beperkt achterland.
De winkelhuren liggen maar fractioneel onder die van Amsterdam, terwijl de potentie duidelijk beperkter is. Het verloop, maar ook de leegstand, is niet misselijk voor zo'n successtad, ondanks alle cijfers die het tegendeel beweren.
Alleen al een straat als de Wyckerbrugstraat, toch een aantrekkelijke winkelstraat rechtstreeks van het station naar de Bijenkorf, blijft een zorgenkind. Van de 70 winkel/horecapanden in de straat staan er nu 14 leeg. Dat is dus 20 % (1 febr. geteld). Natuurlijk zullen er inmiddels  weer enkele van die panden een bestemming hebben gevonden, maar het verloop blijft erg groot. De leukste (winkel)straat van Maastricht, de Rechtstraat, die de Wyckerbrugstraat kruist, kent dezelfde problematiek. Té hoge huren en te beperkte omzetpotentie. Met name zelfstandigen die een retail-avontuur wagen, komen hier van een koude kermis thuis.

Durf & ambitie gemeente
Juist die prijzen die de stad wint bv als beste winkelstad, zorgen ervoor dat de gemeente denkt: 'goed zo, daar hoeven we even geen aandacht aan te besteden'. Het tegendeel is waar. Het verdient alle aandacht om de stad vitaal en aantrekkelijk te houden. Groei-ambitie past daar bij. Spannende plannen voor een breder en diverser aanbod, maar ook herontwikkeling en concentratie van winkelgebieden. De Maaskade, nu een rotte kies midden ik de stad langs de rivier, biedt fantastische kansen voor een prachtige luxe woonbestemming bijvoorbeeld. De stad kan inspelen op de toenemende trend onder jongeren en jonge gezinnen om de drukke onbetaalbare randstad te ontvluchten, waarbij het werk in onze digitale tijd, niet meer direct om de hoek hoeft te liggen. Maar het valt of staat bij durf & ambitie, en die zit helaas onvoldoende in de Maastrichtse volksaard gebakken. Ojé, tegen kritiek kunnen ze ook erg slecht.

 de kade langs de Maas, midden in de stad



Geen opmerkingen:

Een reactie posten