maandag 3 juni 2013

Big Data is watching you !


a moral issue

Onze maatschappij wordt alsmaar complexer en het runnen van een business doet daar niet voor onder. Wanneer we op IT gebied de ontwikkelingen proberen te volgen en de mogelijkheden die de technologie biedt, dan schrik je van het beeld wat je aantreft. In de wereld van consumentencommunicatie en –marketing, zijn de mogelijkheden zo groot, dat het bijna beangstigend wordt.

Nederlandse clubs in de Champions League
De grote spelers op het gebied van retail/etail opereren inmiddels zo geavanceerd en investeren zo massaal, dat een lokale speler in Nederland bijna zou moeten afhaken. Amazon, Google en Facebook worden de nieuwe winkelcentra waarin/op steeds meer retailers en merken zich gaan vestigen. De fysieke winkelcentra en binnensteden kampen met oplopende leegstand, maar daarvan hebben de online centra geen last. Hoe groter de investeringen, hoe beter men kan inzoomen op individuele klanten en kleine klantengroepen. Vroeger was het hoe groter hoe afstandelijker, tegenwoordig is het hoe groter hoe gerichter en scherper.

De beschikbaarheid van informatie is onvoorstelbaar en onhandelbaar groot.
De techniek om met die complexe en mega informatiestroom om te gaan, moet het verschil maken.
Ik wil 2 groepen informatie scheiden:
- de product gerelateerde informatie
- de consument gerelateerde informatie.

product gerelateerd
Het wordt dagelijks bewezen dat de retailer die in staat is de snelste en meest precieze informatie over de verkoop van producten terug in de logistieke stroom te brengen, de winnaar is. Het succesvolle Zara is daar met name groot door geworden. Verkoopresultaten worden direct vertaald in nieuwe producten en de supply chain is erop ingesteld dat de doorlooptijd tot het minimum beperkt is.
Online verkoop maakt het mogelijk nog sneller te reageren.
Producten testen en voorkeuren toetsen. Voorraden sturen en centraal houden,  onderscheid maken tussen basic- en seizoensgoederen mbt beschikbaarheid in winkels etc.
Het onderbuikgevoel van de (non-food) retailers heeft de branche erg veel geld gekost en maakt plaats voor state-of-the-art informatietechnologie die enorme effecten kan hebben op het resultaat.



consument gerelateerd
Het 2de aspect van de technologielawine die over ons wordt heen gestort, betreft de mogelijkheden om consumentengedrag te volgen en te beïnvloeden. Informatie over de consument is breed beschikbaar: waar shopt hij, waar bevindt hij zich op dit moment, waarin is zij geïnteresseerd, voor welke acties is zij in.
RFID, NFC, APP’s, GPRS etc. wij als consumenten worden gebombardeerd met informatie en leeggeroofd van informatie die we kwistig uitzenden. Het big-data-brother-is-watching-you tijdperk is nu daadwerkelijk aangebroken, en …… we seem not to care !

echte trends
Bij een poging tot het doorgronden van de complexiteit en de veelheid aan mogelijkheden, bekruipt mij een vreemd gevoel.
We zitten in een crisis en iedereen merkt dat de consument op de remmen staat. Minder consumeren blijkt uitstekend te kunnen. Goedkopere alternatieven zoeken voor de producten die we gewend zijn te kopen levert geld op en bij kritisch zoeken nauwelijks kwaliteitsverlies.
De consumptiegekte van de hoogconjunctuur lijkt ineens een foute episode uit een tijd van bonussen en ‘fuck-you/fuck the world’ retoriek.
En juist nu zouden we het goed moeten vinden dat we leeggeplukt worden aan informatie en overal digitaal aangesproken worden. Google volgt ons webgedrag zowel als we ‘searchen’, maar ook via onze Facebookvrienden. Zo worden we in een gedragskeurslijf geduwd en op maat benadert.
Ik geloof niet dat we daar massaal op zitten te wachten, vraag is alleen of we er iets aan kunnen doen.

Het inzetten van Big Data om de supply-chain te optimaliseren lijkt me ongelooflijk belangrijk en kon wel eens het verschil zijn tussen overleven of ten onder gaan in deze moeilijke retailtijden. Er zijn softwarebedrijven die op iedere maat onderneming oplossingen bedenken. Overigens oplossingen die niet goedkoop zijn, zowel qua aanschaf als het omgooien van interne processen. Ook moet de onderneming en haar staf het nut snappen, de juiste vragen stellen en de analyses kunnen regisseren. Daar zit hem vaak de grootste bottleneck.

Big data om consumenten te beïnvloeden vergt nog veel meer van een organisatie.
Daar is een step-by-step benadering en introductie/implementatie van systemen van groot belang, naast een stevig moreel kompas: hoever wil je gaan !


Big data, big questions !

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten